Material de conștientizare – Iulie 2015

afis_constientizare_cimpulung afis_constientizare_cimpulung afis_constientizare_cimpulung

Materiale de conștientizare și sensibilizare a femeilor privind
egalitatea de gen și de șanse pe piața muncii

IULIE 2015

CRIZA ACTUALA SI PREGATIREA PENTRU GASIREA UNUI LOC DE MUNCA

Proiectul ProFemin a fost elaborat cu respectarea prevederilor Legii 202/2002, republicată, privind egalitat ea de șanse și de tratament între femei și bărbați, legea specială în materie a HG nr. 237/2010 privind aprobarea strategiei naționale pentru egalitatea de șanse între femei și bărbați și a Planului general de acțiuni pentru implementarea Strategiei naționale pentru egalitatea de șanse între femei și bărbați, a celorlalte acte normative europene și naționale în vigoare. Proiectul se adresează femeilor și promovează egalitatea de șanse, nediscriminarea și incluziunea socială, principiul egalității de șanse fiind integrat atât în elaborarea și implementarea proiectului, cât și în realizarea activităților și managementului acestuia, fapt ce permite accesul și participarea grupului țintă la activitățile proiectului evitând discriminarea.

Prin demersurile de conștientizare și sensibilizare privind egalitatea de șanse și de gen, proiectul promovează nediscriminarea și incluziunea socială, contribuie la realizarea obiectivului DMI 6.3. de a dezvolta și promova principiul egalității de șanse și de gen în societatea românească.

Prin elaborarea și dezbaterea materialelor de conștientizare și sensibilizare a femeilor privind egalitatea de gen și de șanse pe piața muncii urmărim, printre altele, și o mai bună informare și pregătire a participantelor pentru piața muncii și pentru viață, în general.

Asa este și tema acestei sesiuni, dezbatute sub egida unei teme mai largi: “Ce nu te prea învață la școală?”

Legea Educației a imprimat o nouă direcție dezvoltării învățământului universitar românesc, prin integrarea sa în context european și internațional, ca factor proactiv în procesul de cristalizare a unui Spațiu european al cunoașterii. Adaptarea dinamică a universităților la mediul extern presupune nu doar asimilarea experienței europene, prin armonizarea instituțională și curriculară, ci îndeosebi capacitatea de  construire și promovare a unei imagini identitare prestigioase, pentru a beneficia de recunoașterea ca parteneri egali.

Programul de management se axează pe imperativul  de a oferi mediului universitar premisele, strategiile și instrumentele atât de necesare unei dezvoltări instituționale armonioase,  flexibile și receptive la mediul concurențial național și internațional.

Trăim într-o lume a competiției acerbe, în toate domeniile, inclusiv în cel al educației. Universitățile trebuie să-și dezvolte un program coerent și susținut de promovare a imaginii lor.  Este nevoie de o strategie mediatică prin care universitatea să fie din ce în ce mai prezentă în conștiința publică, prin evenimente, proiecte, programe și performanțe.

În domeniul comunicării și imaginii, obiectivele importante sunt:

  • diseminarea în mediul local, regional, național și internațional a realizărilor deosebite  din Universitate
  • realizarea de articole în  ziarul săptămânal Opinia și de emisiuni la posturile  de radio și de televiziune proprii;
  • crearea Departamentului de Marketing Educațional și Relații Publice pentru beneficiarii interni (corp profesoral,  studenți,  corp administrativ, absolvenți) și beneficiarii externi (comunitatea locală, regională, națională și internațională).

 

          Comunicare internă

Demersurile declanșate pentru asigurarea eficienței sistemului de comunicare internă vor urmări, în mod prioritar, următoarele aspecte:

  • actualizarea permanentă a paginii web a universității, interfață virtuală de mare impact, un mod de comunicare și de promovare a ofertei și imaginii;
  • crearea unei versiuni de website universitar în limba engleză;
  • realizarea unui pachet de servicii on-line destinat studenților, cuprinzând toate informațiile utile (situația școlară, plata taxelor, programarea examenelor, organizarea unor activități etc.);
  • asigurarea transparenței actului decizional la toate nivelurile (universitate, facultăți, departamente) prin utilizarea eficientă a canalelor informaționale interne (inter-facultăți, către și dinspre studenți);
  • amenajarea de librării în toate sediile universității;
  • înființarea Casei Universitarilor, într-un sediu modern, proiectat ca mediu predilect de interacțiune academică, de cunoaștere interumană și de  inițiere de noi colaborări;
  • organizarea de festivități dedicate Crăciunului și Paștelui,  realizându-se astfel  un cadru de recreere pentru cadrele didactice și familiile lor, pentru o mai bună cunoaștere reciprocă;
  • organizarea periodică de competiții sportive între studenții din Universitatea Spiru Haret;
  • desfășurarea unor acțiuni concertate de promovare a  imaginii fiecărei facultăți în parte,  după un calendar agreat de întreaga comunitate și stabilit la începutul fiecărui an universitar.

          Comunicare externă

Campania de promovare a imaginii Universității în conștiința publică trebuie să aibă un caracter permanent și să se concretizeze prin toate rețelele mediatice (presă scrisă, audio, video, internet). Strategia de comunicare și promovare a imaginii se axează pe transparență, pertinență și eficiență în transmiterea informațiilor despre comunitatea ovidiană.

Comunicarea externă trebuie susținută permanent, prin următoarele acțiuni:

  • publicarea pe pagina web a deciziilor de management instituțional, asigurându-se astfel  transparența și coerența actului decizional la nivel universitar, precum și asigurarea unui echilibru între decizia managerială și consultarea tuturor părților interesate;
  • elaborarea unor materiale promoționale, în special pentru noile programe de studii, pentru atragerea celor mai buni candidați din țară și din străinătate;
  • tipărirea, în condiții grafice deosebite, a unor broșuri-pliante, privind atât Universitatea, cât și fiecare facultate în parte, acestea fiind utilizate în cazul întrunirilor sau evenimentelor organizate în țară și/sau în străinătate;
  • dezvoltarea unui portofoliu relațional-informațional cu mass-media (organizarea lunară a unei conferințe de presă; organizarea de conferințe de presă când au loc evenimente; elaborarea anuală de materiale audio-vizuale difuzate presei);
  • intensificarea relațiilor publice (participarea la târguri, la expoziții interne și internaționale, la diverse manifestări științifice și culturale);
  • evaluarea periodică, internă și externă, a imaginii Universității pe bază de chestionare;
  • implicarea studenților în promovarea imaginii instituției;
  • crearea Brandului Universității care să definească realizările și rezultatele incontestabile obținute în domeniile de interes pentru viitorii „clienți” și să contribuie la credibilizarea imaginii instituției noastre;
  • participarea profesorilor și a studenților în cadrul unor emisiuni radio și tv numite „Universitaria“, în care se va prezenta activitatea recentă din mediul academic  – progrese, cercetare, studenți merituoși, activități;
  • organizarea Caravanei Universității în liceele din județ pentru atragerea viitorilor studenți;
  • angrenarea studenților performanți în mediatizarea universității.

CHIAR SI IN VREMURI TULBURI, DE CRIZA FINANCIARA, POTI DETINE UN CONTROL MAI MARE ASUPRA CARIEREI TALE

          Daca nu ai facut-o deja, este momentul sa preiei fraiele in viata ta profesionala, astfel:

  1. Nu te complace in confortul actual

Este posibil sa ai un loc de munca intr-o companie sigura, neafectata sever de criza financiara mondiala. Cu toate acestea, nu este indicat sa fii prins pe picior gresit: fii pregatit intotdeauna pentru neprevazut, avand un plan de siguranta. Asadar, gandeste-te ce ai putea face in situatia in care ai ramane fara jobul pe care il ai astazi. Te-ai putea orienta catre o alta cariera? Sau ti-ai putea gasi un loc de munca similar intr-o alta companie? Verifica posibilitatile pe care le ai si nu uita sa iti completezi CV-ul pentru a-l avea pregatit pentru orice eventualitate.

  1. Imbunatateste-ti abilitatile

Pentru a avea ce sa treci in CV si a deveni un candidat atragator in ochii potentialilor angajatori, nu ezita sa urmezi cursuri specializate care sa te ajute sa evoluezi pe plan profesional. Inainte de a opta pentru un curs sau un altul, insa, intereseaza-te care sunt cele mai atractive in ochii angajatorilor – chiar daca experienta si abilitatile de care dai dovada sunt cele mai importante, nu ar strica sa dispui si de diplome valoroase care sa le ateste.

  1. Ia in considerare evolutia industriilor

Este evident faptul ca anumite domenii de activitate vor avea o crestere mult mai spectaculoasa decat altele in urmatorii ani. In acest sens, ideal ar fi ca viata ta profesionala sa urmeze tendintele mondiale, astfel incat sa te asiguri ca nu vei intampina neplaceri in cariera pe viitor. Afla mai multe informatii despre compania la care lucrezi in prezent (sau unde iti doresti sa te angajezi) pentru a afla daca este una de viitor sau nu. La fel de bine, pentru a fi la curent cu trendurile globale, citeste reviste de business, publicatii referitoare la domeniul in care activezi etc.

  1. Nu uita de networking

Evolutia ta in cariera depinde si de abilitatea de a relationa cu cei din jur. In prezent, posibilitatile sunt mai numeroase decat in trecut: poti stabili legaturi cu cei mai diversi oameni prin intermediul retelelor de socializare, astfel incat sa iti creezi propria retea (“network”) de contacte. Implica-te activ in dezvoltarea acesteia si poti fi sigur ca vei avea de castigat de pe urma sa!

  1. Diferentiaza-te de ceilalti

Pentru a obtine ceea ce iti doresti in cariera, este esential sa gasesti o modalitate de a te diferentia de ceilalti candidati. Astfel, este important sa te gandesti ce anume te face special, ce ai putea include in CV pentru a atrage atentia sau ce ai putea invata/perfectiona pentru a-ti mari sansele unui avans in cariera.

  1. Nu iti limita orizonturile

Daca vrei sa ai cariera la care visezi, este important sa nu iti impui limite – nici macar geografice! In cazul in care gasesti un job de milioane in afara tarii, gandeste-te serios la posibilitatea de a aplica si de a te muta peste granita, cel putin temporar. La fel de bine ai putea sa gasesti locuri de munca valoroase in alte orase decat cel in care locuiesti in prezent – profita de oportunitatile care ti se ofera!

          Cu totii ne dorim sa progresam in cariera si, inevitabil, ajungem la un moment dat la un soi de plafonare, moment in care ne intrebam: Ce este de facut? Care este pasul urmator in cariera mea? Ce anume influenteaza evolutia mea viitoare?

«Cum mai este relatia profesionala cu seful meu?». O intrebare atat de simpla, al carei raspuns este insa atat de important pentru cariera ta! Arata unde te pozitionezi in acest moment fata de compania unde lucrezi. Daca raspunzi cu indiferenta, chiar usor iritat, poate ca este timpul sa iti pui o alta intrebare: Oare ar trebui sa incerc sa schimb ceva, in aceasta relatie?

De multi ani, la interviurile de angajare, managerii marturisesc ca au in vedere si un criteriu subiectiv de evaluare a unui candidat: «chimia» pe care o construiesc de la prima intalnire cu acesta. Daca relatia cu seful tau nu este una menita sa te provoace profesional, daca ai sentimentul ca esti de «obstructionat» de cele mai multe ori, daca relatia este alterata de «jocuri» ascunse pe care le marturisesti cu naduf prietenilor la o bere, atunci te afli in impas. Cum iti poti schimba seful? Cum il poti ajuta sa iti accepte propunerile, atitudinea? Cum poti influenta «jocul» in favoarea ta ? Daca nu vezi raspunsuri constructive la aceste intrebari inseamna ca, mai devreme sau mai tarziu, vei ajunge sa «pasasesti corabia». Ramane de stabilit daca este alegerea ta – sau a sefului – daca preferi sa amani si sa te ascunzi o perioada”, a mai spus ea.

Iata cum se caracterizeaza cele trei tipuri de relatii pe care le poti avea cu seful tau:

  1. Astfel, varianta “Destul de bine” indica o relatie echilibrata de ambele parti: fiecare se preocupa de atingerea obiectivelor stabilite, cu fortele si mijloacele de care dispune. Exista evident si un ridicat nivel de interactivitate, de colaborare, care face ca lucurile sa evolueze asa cum au fost previzionate.
  2. “Minunat” este modul prin care intelegi sa il rasplatesti pentru aprecierea pe care ti-o arata si pentru sutinerea si sprijinul pe care le demonstreaza in fiecare moment al colaborarii voastre. Ai rezultate bune, te simti incurajat si esti dispus sa oferi din ce in ce mai mult. Cand cei din jur apreciaza lucrurile bune din noi, este remarcabil cat de des le raspundem cu aceeasi moneda.
  3. “Deloc bine” este un raspuns care arata vremuri tulburi in paradis. Daca esti singurul din echipa care are aceasta parere, atunci ar fi bine sa te evaluezi in primul rand pe tine, de ce esti tu “exceptia de la regula” si sa intelegi ce ar trebui sa faci tu pentru a schima situatia. Discutiile cu ceilalti colegi poti ajuta mult in aceasta situatie.

In general, liderul este cel care trebuie sa aiba in vedere rezolvarea problemelor echipei, motivarea oamenilor, atingerea rezultatelor, el este responsabil de toate aspectele care tin de sinergia si evolutia unei echipe. In schimb, el asteapta dedicarea, implicarea si seriozitatea oamenilor sai, pentru a avea o echipa pe care sa se poata baza in provocarile zilnice ale business-ului.

Ștefan BARBĂLATĂ
Expert organizare evenimente