Materiale de conștientizare și sensibilizare a femeilor
privind egalitatea de gen și de șanse pe piața muncii
DECEMBRIE 2014
Strategia națională în domeniul egalității de șanse între femei și bărbați
pentru perioada 2014-2017
OBIECTIVELE STRATEGIEI 2014-2017
Arii de intervenție și obiectivele specifice ale Strategiei:
1) EDUCAȚIA
- a) Combaterea stereotipurilor de gen din sistemul de învățământ
2) PIAȚA MUNCII
- a) Promovarea perspectivei de gen în politicile de ocupare, mobilitate și migrație a forței de muncă
- b) Creșterea gradului de conștientizare cu privire la prevederile legale din domeniul egalității de șanse între femei și bărbați
- c) Creșterea gradului de conștientizare cu privire la diferența salarială între femei și bărbați
- d) Creșterea gradului de conștientizare privind concilierea vieții de familie cu viața profesională
- e) Încurajarea integrării pe piața muncii a femeilor vulnerabile la fenomenul discriminării
3) PARTICIPAREA ECHILIBRATĂ LA DECIZIE
- a) Monitorizarea participării echilibrate a femeilor și bărbaților la procesul de decizie
4) ABORDAREA INTEGRATOARE DE GEN
- a) Introducerea perspectivei de gen în politicile naționale
5) VIOLENȚA DE GEN
- a) Combaterea fenomenului de hărțuire și hărțuire sexuală la locul de muncă
- b) Combaterea fenomenului de violență de gen
DIRECȚII DE ACȚIUNE
1) EDUCAȚIA
1.1 Combaterea stereotipurilor de gen din sistemul de învățământ
- a) Realizarea unor anchete la nivelul unităților de învățământ preuniversitar cu privire la perspectiva de gen în educație, prin:
- b) Organizarea unei campanii de sensibilizare si informare în rândul elevilor din învățământul preuniversitar în vederea creșterii gradului de conștientizare și informare a acestora cu privire la semnificația și importanța respectării dreptului la nediscriminare și egalitate de șanse pentru toți.
- c) Valorificarea concluziilor și propunerilor studiilor existente în domeniul promovării perspectivei de gen în educație, prin:
- d) Includerea în cadrul setului complementar de criterii de evaluare externă a calității unităților de învățământ a unor criterii privind egalitatea de șanse între femei și bărbaț
- e) Dezvoltarea de activități de formare continuă a cadrelor didactice în domeniul egalității de șanse între femei și bărbați (programe de formare continuă, alte activități de dezvoltare profesională și personală).
– aplicarea de chestionare adresate directorilor și cadrelor didactice, care să urmărească identificarea gradului de promovare a perspectivei de gen în procesul educațional, precum și evaluarea nivelului de valorificare a perspectivei de gen în instituții de învățământ (școală primară, gimnazială, liceu);
– aplicarea de chestionare adresate elevilor, având drept scop evaluarea gradului de percepție a problematicii de gen atât în mediul școlar cât și în cel extrașcolar.
– recomandări specifice necesare a fi introduse/valorificate în elaborarea tuturor programelor școlare;
– recomandări specifice pentru procesul de proiectare și de evaluare a manualelor școlare și a altor auxiliare didactice.
2) PIAȚA MUNCII
2.1 Promovarea perspectivei de gen în politicile de ocupare, mobilitate și
migrație a forței de muncă
- a) Organizarea de seminarii de formare și conștientizare în domeniul egalității de șanse între femei și bărbați destinate angajaților din instituții și autorități publice cu atribuții în elaborarea politicilor de ocupare, mobilitate și migrație a forței de muncă.
- b) Realizarea unei analize a impactului de gen al crizei economice asupra participării femeilor și bărbaților pe piața muncii, cu accent pe:
– analiza diferențelor de gen cu privire la participarea pe piața muncii formală (ocupare, șomaj, șomaj de lungă durată, șomaj în rândul tinerilor și persoanelor înalt calificate) și informală, evaluarea segregării pieței muncii din perspectiva de gen, precum și a evoluțiilor acestora în funcție de ciclul economic (de creștere sau de recesiune);
– impactul măsurilor de austeritate asupra participării femeilor și bărbaților pe piața muncii;
– analiza dimensiunii de gen a măsurilor de stimulare economică și evaluarea consecințelor acestora asupra participării femeilor și bărbaților pe piața muncii.
2.2 Creșterea gradului de conștientizare cu privire la prevederile legale din
domeniul egalității de șanse între femei și bărbați
- a) Organizarea de seminarii de formare și conștientizare în domeniul egalității de șanse între femei și bărbați destinate inspectorilor de muncă care asigură aplicarea și respectarea prevederilor legale în domeniul egalității de șanse și de tratament între femei și bărbați, conform atribuțiilor prevăzute de acestea.
- b) Realizarea unui studiu în scopul identificării și evaluării situațiilor de discriminare pe criteriul de sex care intervin în procesul de dezvoltare profesională, cu două componente:
– accesul egal la promovare a femeilor care revin pe piața muncii după perioade prelungite de îngrijire a copiilor și altor membri de familie dependenți.
– elaborarea unui set de recomandări pentru îmbunătățirea și completarea cadrului legislativ și a practicilor utilizate de departamentele de resurse umane.
2.3 Creșterea gradului de conștientizare cu privire la diferența salarială între
femei și bărbați
- a) Organizarea de reuniuni de sensibilizare a angajatorilor din mediul privat cu privire la importanța reducerii diferenței salariale între femei și bărbați.
2.4 Creșterea gradului de conștientizare privind concilierea vieții de familie cu
viața profesională
- a) Organizarea unei campanii de informare și conștientizare cu privire la principalele instrumente favorabile concilierii vieții de familie cu viațaprofesională:
– încurajarea firmelor private de a asigura servicii de tipul day-care pentru copii angajaților;
– susținerea programelor de lucru flexibile pentru angajații care, în familie, au în îngrijire copii și alte persoane dependente;
– munca invizibilă a femeilor (ocupații, stil de viață, invizibilitate etc.);
– susținerea și încurajarea parteneriatului dintre femei și bărbați în viața privată și asumarea responsabilităților de îngrijire a copiilor și de către bărbați.
2.5. Încurajarea integrării pe piața muncii a femeilor aparținând grupurilor vulnerabile la fenomenul discriminării
- a) Încheierea de parteneriate cu ONG-uri sau alte entități interesate în vederea accesării de fonduri europene nerambursabile din bugetul aprobat fiecărei instituții/autorități publice implicate, în limita fondurilor alocate cu această destinație, pentru implementarea de proiecte vizând îmbunătățirea situației femeilor aparținând grupurilor vulnerabile.
3) PARTICIPAREA ECHILIBRATĂ LA DECIZIE
3.1 Monitorizarea participării echilibrate a femeilor și bărbaților la procesul de
decizie
- a) Realizarea de studii, analize privind participarea echilibrată a femeilor și a bărbaților în procesul de decizie, economic, politic, social și cultural.
4) ABORDAREA INTEGRATOARE DE GEN
4.1 Introducerea perspectivei de gen în politicile naționale
- a) Implicarea activă a Comisiei Naționale în domeniul Egalității de Șanse între Femei și Bărbați (CONES) în implementarea și multiplicarea tuturor activităților din Strategie și Planul general de acțiuni pe perioada 2014-2017 pentru implementarea Strategiei.
- b) Formarea în domeniul egalității pe criteriul de sex a membrilor Comisiei naționale în domeniul egalității de șanse între femei și bărbați (CONES).
- c) Organizarea de evenimente de conștientizare și sensibilizare cu privire la beneficiile bugetării de gen și a facilităților fiscale pentru companiile care furnizează servicii de day-care angajaților în scopul realizării egalității de șanse între femei și bărbaț
5) VIOLENȚA DE GEN
5.1. Combaterea fenomenului de hărțuire și hărțuire sexuală la locul de muncă
- a) elaborarea unei analize cu privire la formele de manifestare și amploarea fenomenului de hărțuire și hărțuire sexuală la locul de muncă în companii din România și cu privire la procedurile și practicile utilizate de acestea în vederea prevenirii și gestionării situațiilor de hărțuire și hărțuire sexuală la locul de muncă;
- b) Organizarea unei campanii de informare și conștientizare în rândul angajatorilor și a angajaților cu privire la efectele negative ale comportamentelor de hărțuire și hărțuire sexuală la locul de muncă.
5.2. Combaterea fenomenului de violență de gen
- a) Organizarea unei campanii de sensibilizare și conștientizare a populației cu privire la violența de gen.
REZULTATE AȘTEPTATE ȘI INDICATORI
1) EDUCAȚIA
1.1 Combaterea stereotipurilor de gen din sistemul de învățământ
- a) Realizarea unor anchete la nivelul unităților de învățământ preuniversitar cu privire la perspectiva de gen în educație, prin:
– aplicarea de chestionare adresate directorilor și cadrelor didactice, care să urmărească identificarea gradului de promovare a perspectivei de gen în procesul educațional, precum și evaluarea nivelului de valorificare a perspectivei de gen în instituții de învățământ (școală primară, gimnazială, liceu);
– aplicarea de chestionare adresate elevilor, având drept scop evaluarea gradului de percepție a problematicii de gen atât în mediul școlar cât și în cel extrașcolar.
Indicatori:
– 3 modele de chestionar elaborate (câte un model de chestionar pentru fiecare nivel de învățământ, respectiv nivel de învățământ primar, gimnazial, liceal;
– număr de unități de învățământ la nivel național unde vor fi distribuite chestionarele în vederea completării;
– număr de cadre didactice care răspund la chestionarul aplicat;
– număr de elevi care răspund la chestionarul aplicat;
– un raport de cercetare – sinteză elaborat în urma prelucrării informațiilor culese prin intermediul chestionarelor referitor la promovarea perspective de gen în procesul educațional și la evaluarea nivelului de valorificare a perspectivei de gen în unitățile de învățământ preuniversitar (nivel de învățământ primar, gimnazial, liceal).
- b) Organizarea unei campanii de sensibilizare si informare în rândul elevilor din învățământul preuniversitar în vederea creșterii gradului de conștientizare și informare a acestora cu privire la semnificația și importanța respectării dreptului la nediscriminare și egalitate de șanse pentru toți.
Indicatori:
– număr de școli cuprinse în campania de sensibilizare;
– număr de elevi care participă la campaniile de informare;
– număr de parteneri cooptați în desfășurarea campaniilor de informare;
– număr de evenimente organizate în cadrul campaniilor (dezbateri, emisiuni informative, întâlniri cu diferiți reprezentanți ai instituțiilor cu rol în domeniu).
- c) Valorificarea concluziilor și propunerilor studiilor existente în domeniul promovării perspectivei de gen în educație, prin:
– recomandări specifice necesare a fi introduse/valorificate în elaborarea tuturor programelor școlare;
– recomandări specifice pentru procesul de proiectare și de evaluare a manualelor școlare și a altor auxiliare didactice.
Indicatori:
– 1 document de centralizare a analizelor documentare ale programelor școlare din perspectiva promovării egalității de șanse între femei și bărbați în educație;
– număr de organizații consultate cu privire la recomandările necesare pentru proiectarea și evaluarea produselor curriculare (programe școlare, manual școlare);
– număr de programe școlare care includ principii referitoare la promovarea perspectivei de gen în educație.
- d) Includerea în cadrul setului complementar de criterii de evaluare externă a calității unităților de învățământ a unor criterii privind egalitatea de șanse între femei și bărbaț
Indicatori:
– set de itemi dedicați egalității șanse între femei și bărbați în cadrul actualelor instrumente aferente evaluării externe a capacitații educației;
– standarde revizuite (descriptori și indicatori), împreuna cu instrumente noi de evaluare.
- e) Dezvoltarea de activități de formare continuă a cadrelor didactice în domeniul egalității de șanse între femei și bărbați (programe de formare continuă, alte activități de dezvoltare profesională și personală).
Indicatori:
– număr de programe de formare continuă;
– număr de cadre participante la programe de formare continua relevante din perspectiva egalității de șanse între femei și bărbați;
– număr de cadre didactice participante la activități complementare de promovare a erspectivei de gen în educație (comisii metodice, schimburi de experiență, conferințe, proiecte tematice).
2) PIAȚA MUNCII
2.1 Promovarea perspectivei de gen în politicile de ocupare, mobilitate și migrație a forței de muncă
- a) Organizarea de seminarii de formare și conștientizare în domeniul egalității de șanse între femei și bărbați destinate angajaților din instituții și autorități publice cu atribuții în elaborarea politicilor de ocupare, mobilitate și migrație a forței de muncă.
Indicatori:
– 1 curs de formare și conștientizare elaborat;
– cel puțin 3 sesiuni de formare și conștientizare în domeniul egalității de șanse între femei și bărbați destinate angajaților din instituții și autorități publice;
– participarea la cursurile de formare a cel puțin 50% din personalul responsabil cu elaborarea politicilor de ocupare, mobilitate și migrație a forței de muncă.
- b) Realizarea unei analize a impactului de gen al crizei economice asupra participării femeilor și bărbaților pe piața muncii, cu accent pe:
– analiza diferențelor de gen cu privire la participarea pe piața muncii formal (ocupare, șomaj, șomaj de lungă durată, șomaj în rândul tinerilor și persoanelor înalt calificate) și informală, evaluarea segregării pieței muncii din perspectiva de gen, precum și a evoluțiilor acestora în funcție de ciclul economic (de creștere sau de recesiune);
– impactul măsurilor de austeritate asupra participării femeilor și bărbaților pe piața muncii;
– analiza dimensiunii de gen a măsurilor de stimulare economică și evaluarea consecințelor acestora asupra participării femeilor și bărbaților pe piața muncii.
Indicatori:
– 1analiză privind impactul de gen al crizei economice asupra participării femeilor și bărbaților pe piața muncii;
– 1 seminar pe tema impactului de gen al crizei economice asupra participării femeilor și bărbaților pe piața muncii;
– număr de organizații către care este transmisă analiza.
2.2 Creșterea gradului de conștientizare cu privire la prevederile legale din
domeniul egalității de șanse între femei și bărbați
- a) Organizarea de seminarii de formare și conștientizare în domeniul egalității de șanse între femei și bărbați destinate inspectorilor de muncă care asigură aplicarea și respectarea prevederilor legale în domeniul egalității de șanse și de tratament între femei și bărbați, conform atribuțiilor prevăzute de acestea.
Indicatori:
– 1 suport de curs de formare și conștientizare elaborat;
– cel puțin 3 seminarii de formare și conștientizare în domeniul egalității de șanse între femei și bărbați destinate inspectorilor de muncă;
– participarea a cel puțin 30% dintre inspectorii de muncă la cursurile de formare.
- b) Realizarea unui studiu în scopul identificării și evaluării situațiilor de discriminare pe criteriul de sex care intervin în procesul de dezvoltare profesională, cu două componente:
– accesul egal la promovare a femeilor care revin pe piața muncii după perioade prelungite de îngrijire a copiilor și altor membri de familie dependenți.
– elaborarea unui set de recomandări pentru îmbunătățirea și completarea cadrului legislativ și a practicilor utilizate de departamentele de resurse umane.
Indicatori:
– 1studiu privind situațiile de discriminare pe criteriul de sex care intervin în procesul de dezvoltare profesională;
– 1 conferință pe tema situațiilor de discriminare pe criteriul de sex care intervin în procesul de dezvoltare profesională;
– set de recomandări pentru îmbunătățirea și completarea cadrului legislativ și a practicilor utilizate de departamentele de resurse umane.
– număr de organizații către care este transmis studiul.
2.3 Creșterea gradului de conștientizare cu privire la diferența salarială
între femei și bărbați
- a) Organizarea de reuniuni de sensibilizare a angajatorilor din mediul privat cu privire la importanța reducerii diferenței salariale între femei și bărbați.
Indicatori:
– cel puțin 2 reuniuni de sensibilizare a angajatorilor din mediul privat cu privire la importanța reducerii diferenței salariale între femei și bărbați;
– număr de participanți la cele 2 reuniuni;
– cel puțin 2 materiale elaborate și prezentate în cadrul celor două reuniuni.
2.4 Creșterea gradului de conștientizare privind concilierea vieții de familie
cu viața profesională
- a) Organizarea unei campanii de informare și conștientizare cu privire la principalele instrumente favorabile concilierii vieții de familie cu viața profesională:
– încurajarea firmelor private de a asigura servicii de tipul day-care pentru copii angajaților;
– susținerea programelor de lucru flexibile pentru angajații care, în familie, au în îngrijire copii și alte persoane dependente;
– munca invizibilă a femeilor (ocupații, stil de viață, invizibilitate etc.);
– susținerea și încurajarea parteneriatului dintre femei și bărbați în viața privată și asumarea responsabilităților de îngrijire a copiilor și de către bărbați.
Indicatori:
– o campanie de informare implementată;
– număr de participanți la campania de informare;
– număr de parteneri cooptați în desfășurarea campaniei de informare;
– număr de materiale informative elaborate și distribuite în cadrul campaniei de informare;
– număr de mijloace media care difuzează mesajele campaniei;
– număr de rețele de socializare care difuzează mesajele campaniei;
– număr de accesări și de comentarii pe rețelele de socializare.
2.5. Încurajarea integrării pe piața muncii a femeilor aparținând grupurilor
vulnerabile la fenomenul discriminării
- a) Încheierea de parteneriate cu ONG-uri sau alte entități interesate în vedereaaccesării de fonduri europene nerambursabile din bugetul aprobat fiecărei instituții/autorități publice implicate, în limita fondurilor alocate cu această destinație, pentru implementarea de proiecte vizând îmbunătățirea situației femeilor aparținând grupurilor vulnerabile.
Indicatori:
– număr de parteneriate încheiate;
– număr de surse de finanțare identificate;
– număr de surse de finanțare accesate pentru realizarea de proiecte;
– număr de proiecte implementate;
– grup țintă cât mai variat și incluziv;
– număr de femei care beneficiază în urma implementării proiectelor.
3) PARTICIPAREA ECHILIBRATĂ LA DECIZIE
3.1 Monitorizarea participării echilibrate a femeilor și bărbaților la procesul
de decizie
- a) Realizarea de studii, analize privind participarea echilibrată a femeilor și a bărbaților în procesul de decizie, economic, politic, social și cultural.
Indicatori:
– cel puțin 1 studiu/analiză privind participarea echilibrată a femeilor și a bărbaților în procesul de decizie, economic, politic, social și cultural;
– completarea bazei de date anuale a Comisiei Europene privind femeile și bărbații în poziții de decizie în administrația publică centrală.
4) ABORDAREA INTEGRATOARE DE GEN
4.1 Introducerea perspectivei de gen în politicile naționale
- a) Implicarea activă a Comisiei Naționale în domeniul Egalității de Șanse între Femei și Bărbați (CONES) în implementarea și multiplicarea tuturor activităților din Strategie și Planul general de acțiuni pe perioada 2014-2017 pentru implementarea Strategiei.
Indicatori:
– numărul reuniunilor CONES în cadrul cărora se discută și se decide implementarea activităților din cadrul Strategiei naționale în domeniul egalității de șanse între femei și bărbați pentru perioada 2014 – 2017;
– numărul activităților derulate de membrii CONES în vederea implementării activităților din Strategia națională;
– numărul de activități cuprinse în Planul general de acțiuni multiplicate la nivelul fiecărei instituții reprezentate în CONES.
- b) Formarea în domeniul egalității pe criteriul de sex a membrilor Comisiei naționale în domeniul egalității de șanse între femei și bărbați (CONES).
Indicatori:
– 1 suport de curs de formare și conștientizare elaborat;
– formarea celor 35 membri și a celor 35 de membrii supleanți CONES;
– cel puțin 2 sesiuni de formare.
- c) Organizarea de evenimente de conștientizare și sensibilizare cu privire la beneficiile bugetării de gen și a facilităților fiscale pentru companiile care furnizează servicii de day-care angajaților în scopul realizării egalității de șanse între femei și bărbaț
Indicatori:
– 2 reuniuni de conștientizare și sensibilizare cu privire la beneficiile bugetării de gen și a facilităților fiscale pentru companiile care furnizează servicii de day-care angajaților în scopul realizării egalității de șanse între femei și bărbați;
– număr de participanți la cele 2 reuniuni;
– 2 materiale elaborate și prezentate în cadrul celor două reuniuni.
5) VIOLENȚA DE GEN
5.1. Combaterea fenomenului de hărțuire și hărțuire sexuală la locul de muncă
- a) elaborarea unei analize cu privire la formele de manifestare și amploarea fenomenului de hărțuire și hărțuire sexuală la locul de muncă în companii din România și cu privire la procedurile și practicile utilizate de acestea în vederea prevenirii și gestionării situațiilor de hărțuire și hărțuire sexuală la locul de muncă;
Indicatori:
– 1analiză privind formele de manifestare și amploarea fenomenului de hărțuire și hărțuire și hărțuire sexuală la locul de muncă atât în mediul public cât și în cel privat și cu privire la procedurile și practicile utilizate de angajatori publici și privați în vederea prevenirii și gestionării situațiilor de hărțuire și hărțuire sexuală la locul de muncă;
– 1 seminar pe tema hărțuirii și hărțuirii sexuale la locul de muncă, în care să fie incluse lansarea analizei și bunele practici utilizate de către angajatorii publici și privați în combaterea și gestionarea situațiilor de hărțuire și hărțuire sexuală la locul de muncă;
– număr de organizații către care este transmisă analiza.
- b) Organizarea unei campanii de informare și conștientizare în rândul angajatorilor și a angajaților cu privire la efectele negative ale comportamentelor de hărțuire și hărțuire sexuală la locul de muncă.
Indicatori:
– număr de evenimente organizate la nivel central și local;
– număr de angajatori și angajați care participă la campania de informare;
– număr de parteneri cooptați în desfășurarea campaniei de informare;
– număr de materiale informative elaborate și distribuite în cadrul campaniei de informare.
5.2. Combaterea fenomenului de violență de gen
- a) Organizarea unei campanii de sensibilizare și conștientizare a populației cu privire la violența de gen.
Indicatori:
– număr de orașe în care se desfășoară campania;
– număr de parteneri cooptați în desfășurarea campaniei de sensibilizare și conștientizare;
– 3 tipuri de afișe ce vor fi postate;
– cel puțin 1.000 de afișe de fiecare tip, postate.
Ștefan BARBĂLATĂ
Expert organizare evenimente