Material de conștientizare – Iunie 2015

Materiale de conștientizare și sensibilizare a femeilor
privind egalitatea de gen și de șanse pe piața muncii

IUNIE 2015

PIAȚA MUNCII, EVOLUȚIA CALIFICĂRILOR ȘI MOTIVAREA ABSOLVENȚILOR PENTRU GĂSIREA UNUI LOC DE MUNCĂ

Prin demersurile de conștientizare și sensibilizare privind egalitatea de șanse și de gen, proiectul ProFemin promovează nediscriminarea și incluziunea socială, contribuie la realizarea obiectivului DMI 6.3. de a dezvolta și promova principiul egalității de șanse și de gen în societatea românească.

Prin elaborarea și dezbaterea materialelor de conștientizare și sensibilizare a femeilor privind egalitatea de gen și de șanse pe piața muncii urmărim, printre altele, și o mai bună informare și pregătire a participantelor pentru piața muncii și pentru viață, în general.

Asa este și tema acestei sesiuni, dezbatute sub egida unei teme mai largi: “Ce nu te prea învață la școală?”

În ultimii 20 de ani, tendința de a angaja tineri absolvenți cu studii superioare, indiferent de gen, a crescut foarte mult, însă angajatorii caută forță de muncă tot mai bine calificată și nu numai în țările dezvoltate.

Oportunitățile de a găsi un loc de muncă convenabil au crescut, pe ansamblu, atât pentru femei, cât și pentru bărbați, deoarece au apărut tot mai multe domenii noi de activitate ( ex.comerțul electronic, folosirea tot mai largă a Internetului, comerțul dintre țările UE lărgite).

Tehnologia, competiția și creșterea, până de curând, a consumului a schimbat foarte mult felul de a munci a fiecăruia dintre noi.

Între timp, declanșarea și accentuarea actualei crize economico-financiare, criză structurală, multidimensională și globală, a produs modificări tot mai accentuate pe piața forței de muncă, în condițiile în care șomajul este în creștere, tot mai multe firme și organizații dau faliment sau se restructurează, creditul devenind tot mai rar și mai scump.

Când economia este în dificultate, majoritatea angajărilor sunt de înlocuire a salariaților care părăsesc firma/organizația. Numărul mediu lunar de angajări a scăzut tot mai mult după anul 2009, în medie cu peste 25%, față de perioada 2002-2008.

Deși, pe ansamblu, economia nu creează noi locuri de muncă, totuși firmele/organizațiile angajează încă un număr impresionant de salariați, în special pentrru înlocuirea personalului disponibilizat(prin concediere, ieșire la pensie, plecări din proprie inițiativă).

Criza, încă de la instalarea sa, a provocat o serie de schimbări în toată economia romanescă, iar piața muncii a fost sectorul poate cel mai afectat. Companii importante de la noi din țtară au trecut și trec prin transformări importante, s-au adaptat la schimbări pentru a rezista pe piață.

Mediul în care trăim este în continuă schimbare în ultima vreme. Noii angajați își doresc o carieră, timp liber, bani, călătorii și un job interesant. Aceștia sunt foarte diferiți, știu să lucreze foarte bine cu tehnologia, își găsesc ușor informațiile, iar mediul de business este din ce in ce mai greu de prognozat.
S-ar putea ca tinerii de astazi să aibă 10-14 job-uri până la vârsta de 40 de ani, iar, în prezent, 1 din 4 angajați este alături de angajator de numai un an de zile.
Este nevoie de o transformare. Nu se poate continua cu tăierea mai multor posturi în companii, iar peste catva timp sa fie nevoie de mai mulți angajați pentru un proiect care aduce bani. Trebuie sa se gestioneze mai eficient resursele existente și oamenii să fie mutați eficient în cadrul companiilor. Fără realizarea schimbării în cadrul companiilor, acestea riscă să fie „schimbate” de piață.
Simpla deținere a unei diplome, chiar a uneia căutate pe piață, nu mai este suficientă pentru a avea un loc rezervat și a te încadra în categoria oamenilor de succes, cu atât mai mult cu cât crește anual numărul absolvenților instituțiilor de învățământ superior și a celor în căutarea unui loc de muncă. Tot mai mulți absolvenți „vânează” un număr tot mai mic de posturi „bune”.

Tot mai mult, datorită schimbărilor din economie, apar multe schimbări ale locurilor de muncă, cu o frecvență tot mai mare, la 2-3 ani, ceea ce face să nu se mai poată vorbi de „serviciu pe viață”. Ne aflăm în epoca cunoașterii și a învățării pe tot parcursul vieții; a avea o diplomă nu înseamnă că procesul educațional s-a încheiat.

O diplomă poate doar să-ți deschidă drumul pentru începutul învățării viitoare.

În actualele condiții ale pieței muncii absolvenții aspiranți trebuie să fie tot mai bine pregătiți, să cunoască foarte bine condițiile și cerințele postului vizat și ale  mediului de lucru, trebuind să se ferească de greșeli, pentru că s-ar putea să nu mai existe o a doua șansă.

Principalele căi pentru angajare sunt:

  1. Pista rapidă– se asociază cu posturi care cer un grad înalt de calificare, în special posturi în cadrul companiilor multinaționale și posturi la nivel înalt din cadrul serviciilor publice.
  2. Profesii strict specializate, care acoperă activitățile care sunt efectiv prestate (ex.contabilii, profesorii, informaticienii, inginerii ș.a.). În ultimii ani sunt anumite profesii unde există uneori mai multe locuri de muncă decât candidați( ex.ingineria, medicina).
  3. Posturi de tip administrativ, ca de exemplu posturile manageriale, care sunt limitate sau uneori posturi „colaterale”, când candidații nu avansează ierarhic, ci își dezvoltă capacitățile și aptitudinile trecând pe un post apropiat (ex.în sectorul financiar, comercial).
  4. Propriul angajat, în special pentru profesii liberale(designer, webdesigner, avocat, contabil, evaluator, notar, executor, consilier, artist, informatician etc.), cu șanse importante în dezvoltarea unei cariere antreprenoriale. Deși pare și uneori chiar este mai riscant, trebuie avută        în vedere această opțiune de a munci pentru tine însuți. Însă, pentru mulți, care sunt bine      pregătiți, au un minim de experiență și curaj, aceasta este o soluție și de cele mai multe ori ei      câștigă mai bine decât în calitatea de salariați ai altcuiva, beneficiind și de alte stimulente și          avantaje (independența, flexibilitatea programului). Asumarea riscurilor înseamnă că dacă dai        greș, o faci pe pielea ta, iar dacă nu vrei să muncești mai mult, probabil că nu vei câștiga suficienți bani. Oricum, libertatea de a fi propriul tău șef înseamnă că programul nu este fix, nu are un anumit număr de ore, ci se va derula unde și cât va fi nevoie pentru ca să-ți atingi obiectivele.
  5. Locuri de muncă în întreprinderi mici și mijlocii. IMM-urile tind să angajeze un număr tot mai mare de persoane, având în vedere și creșterea numărului acestora. În prezent IMM-urile au angajat aprox. 40-50% dintre absolvenții cu studii superioare și această tendință va continua, inclusiv datorită dezvoltării noilor forme de comerț electronic. De regulă, în firme mici nu prea sunt șanse să urci pe linie ierarhică, însă sunt uneori posibilități de a câștiga mai bine. De cele mai multe ori angajații devin policalificați, îndeplinind mai multe atribuții, iar mutările se  efectuează în special pe orizontală.
  6. Posturi neconcordante cu pregătirea celor care le ocupă. Există multe situații și in special în această perioadă de criză, când adesea, absolvenți de universități ocupă posturi de un nivel inferior, pentru care ei sunt supra-calificați( activități de secretariat, agenți de vânzări, posturi în construcții etc.).

Domeniile cele mai solicitate și care au și cei mai mulți absolvenți angajați sunt:

  • Funcționari ș secretariat
  • Manageri în sectorul public, comercial și industrial
  • Profesori și educatori
  • Ocupații specializate ( avocați, informaticieni)
  • Alimentație și servicii similare
  • Sănătate
  • Finanțe, bănci
  • Inginerie
  • Mass-media, marketing, vânzări, publicitate și relații publice
  • Cercetare științifică

Deși există anumite posturi pentru care se cere în mod explicit o anumită diplomă, totuși, adesea, angajatorii acceptă candidați care au o diplomă, indiferent de domeniu. Se estimează că pe piața muncii peste o treime din posturi sunt ocupate de persoane cu diplome, indiferent de specializare, aceasta și pentru faptul că în multe cazuri experiența și aptitudinile personale ale angajatului sunt mai importante decît cunoștinșele dobîndite în școală.

În prezent există tot mai multe oportunități de gasire a unui loc de muncă, aceasta și datorită extinderii plajei de posturi, de specializări și mai puțin datorită mersului economiei, dar și pentru că există tot mai pregnant posibilitatea de a găsi locuri de muncă în Europa, dar și în restul lumii. Marile companii îi doresc pe cei mai buni, indiferent din ce țară provin.

Cele mai active domenii la nivel internațional sunt: comerțul, tehnologia informației, telecomunicațiile, serviciile financiare, producția de bunuri.Pe măsură ce activitățile se internaționalizează și se extind în afara țărilor de origine, se efectueazhă și un transfer de personal, în special de la nivel de top management sau de nivel managerial. Pentru absolvenții care ar lucra în aceste multinaționale ar exista astfel oportunități de dezvoltare și de formare a unei experiențe practice internațională.

Procesul de selecție și angajare nu este întotdeauna corect, aceasta și datorită faptului că, din anumite puncte de vedere, piața locurilor de muncă este destul de conservatoare, în sensul că în unele cazuri, angajatorii se orientează după studiile efectuate sau/și după universitatea absolvită, țin cont de vârsta canditatului, de sexul acestuia sau de etnia de care aparține.

          Calitatile pe care orice angajator le asteapta de la un candidat.
Datorita cererii foarte mare de pe piata, interviul a devenit pentru candidati o adevarata competitie, in care fiecare foloseste toate mijloacele de care dispune pentru a obtine premiul cel mare: postul vacant.
Nici pentru angajatori nu este usor, dupa sute de CV-uri citite si cateva zeci de persoane intervievate, sa-si aminteasca profilul si calitatile fiecarui candidat in parte, cu atat mai mult cu cat acestora nu le sunt acordate mai mult de 30-40 de minute pentru a-si expune toate punctele forte.
Cu toate acestea, exista candidati care atrag inca de la inceput atentia angajatorilor. Acestia au ceva in comun, au calitati care plac angajatorilor si care le suscita interesul pentru candidatii respectivi.

Dintre toate calitatile apreciate de catre angajatori, va propunem sa descoperiti 7 care fac unanimitate. Aceste 7 calitati cheie le permit celor care le detin sa-si valorifice candidatura in mod sistematic.
          1. Candidatii preferati ai angajatorilor au obiective precise.
La intrebarea “Unde te vezi in 3-5 ani?”, raspunsul care-i enerveaza cel mai mult pe angajatori este “Nu stiu”, “Nu m-am gandit”. Candidatii care nu au niste obiective precise pentru viitor, fie ele profesionale sau personale, sunt adesea perceputi ca fiind mai putin motivati decat altii.
          2. Pentru atingerea obiectivelor, ei au un plan pus la punct.
Daca faptul ca aveti niste obiective de viitor este apreciat de catre angajatori, este nevoie totusi sa aratati si cum veti atinge aceste obiective. Angajatorii nu vor sa va auda numai visele si dorintele, ci vor sa cunoasca si partea practica a acestora: ce aveti de gand sa faceti pentru a reusi sa va atingeti obiectivele catre care aspirati.
          3. Candidatii ideali trec la actiune.
Fara sa treceti la actiune, frumoasele planuri de viitor pe care le aveti nu valoreaza nimic. Daca doriti sa impresionati cu adevarat angajatorul, trebuie sa-i aratati ca aveti dorinta (obiective precise), modalitatea de a o indeplini (plan de actiune) si capacitatea de a trece la actiune.
          4. Candidatii ideali isi asuma responsabilitatea faptelor lor
Candidatii preferati de angajatori sunt capabili sa ofere explicatii pertinente legate de propria persoana pentru tot ce li se intampla. Atunci cand un candidat arunca vina pe altii sau, mai rau, considera ca au avut “ghinion” pentru o nereusita in viata, angajatorul poate considera ca acesta nu-si poate asuma raspunderea pentru faptele sale.
          5. Candidatii ideali sunt entuziasti.
Cei care sunt considerati cei mai buni candidati, au intotdeauna o atitudine pozitiva, iar entuziasmul ii face sa radieze si sa dinamizeze relatiile cu cei din jur. Prin urmare, relaxati-va, zambiti si exteriorizati-va entuziasmul!
          6. Candidatii ideali lucreaza pentru dezvoltarea personala.
In momentul in care un angajator va alege, el este interesat de competentele, capacitatea, motivarea si personalitatea voastra. Daca pe langa acestea, ii dovediti dorinta de dezvoltare personala, va fi incantat ca a selectat un candidat cu un excelent potential, care va progresa rapid.
          7. Candidatii ideali sunt persoane echilibrate.
Puteti sa aveti toate calitatile cerute pentru un job si sa nu reusiti sa-l obtineti datorita felului vostru de a fi. Angajatorii se feresc in general de comportamentele extreme refera persoane echilibrate, care sa se poata adapta in orice conditii si in orice echipa.
          PERSPECTIVE PIATA MUNCII

Daca anul trecut regulile de angajare ni s-au parut dure, anul acesta angajatorii sunt, aparent, si mai putin dispusi sa faca vreun fel de compromis. Angajarile se fac in baza unor profiluri de care candidatii ar trebui sa se apropie cat mai mult.
Cele mai multe angajari, potrivit specialistilor, se vor face si anul acesta tot in domeniile IT, finante-contabilitate si mesteguri, iar in domeniul financiar-bugetar se va inregistra o scadere a gradului de interes.
Tot analistii anunta inca de pe acum ca se vor mari si tarifele percepute de medici si avocati si ca vor fi mai multi profesionisti care vor desfasura activitati de tip coaching. Tinerii se vor confrunta cu refuzul angajatorului de a-i primi in companie pe cei fara experienta, fapt datorat unor cerinte crescute in ceea ce priveste abilitatile candidatilor.

          RĂMÂI  MOTIVAT  ÎN  PERIOADA  CĂUTĂRII  UNUI  JOB

Cel mai greu lucru in perioada cautarii unui job este sa ramai motivat, sa nu cazi in depresie si in deznadejde.
Iata cateva metode pentru a ramane motivat:
          1. Sa te trezesti dimineata devreme!
Cel mai rau lucru cu putinta pe care il poti face in aceasta perioada de cautari este sa lenevesti in pat pana spre pranz. Cu cat te vei complace in situatia asta de lenevie tip “ca si-asa nu ma cheama nimeni la niciun interviu”, cu atat risti sa cazi in depresie sau disperare sau sa iti formezi mentalitatea de victima (a societatii, a sistemului, a familiei, a tarii in care te-ai nascut etc).
          2. Sa iti stabilesti de seara obiectivele pentru a doua zi!
Chestia cu setarea obiectivelor poate parea la prima vedere un lucru fara importanta sau complet irelevant. Incearca insa pentru cateva zile sa faci acest lucru ca un joc, daca vrei si vei vedea ce efect va avea asupra eficientei cu care rezolvi chestiunile setate dinainte.
          3. Sa deprioritizezi toate lucrurile care nu tin de cautarea jobului!
Cu alte cuvinte sa amâni lucrurile care nu tin de cautarea jobului pentru cat mai tarziu.
          4. Sa nu te izolezi!
Acest fenomen apare la foarte multe persoane care si-au pierdut jobul. Este normal pentru o perioada, insa trebuie avut grija sa nu ramai blocat in aceasta izolare. Trebuie sa lupti cu tine pentru a iesi din ea. Relationeaza cu cat mai multe persoane poti. Intalneste-te cu cat mai multa lume, reia legatura cu fosti colegi, cunostinte cu care n-ai mai vorbit de mult.
          5. Sa ajuti cat poti pe cei din jurul tau!
Implicarea e benefica atata vreme cat nu-ti ia din timpul tau alocat gasirii jobului. Aceste activitati iti vor aduce o stare de bine si de bucurie, in plus iti vor reda sentimentul de utilitate si functionalitate, senzatia de normalitate care de multe ori se pierde daca ai fost o perioada mai indelungata fara un job.
          6. Sa NU consideri lipsa de raspuns la aplicatii sau raspunsurile negative in urma interviurilor ca esec, ci sa consideri ca esti cu fiecare refuz mai aproape de reusita! Respingerea este pentru orice om foarte greu de acceptat, insa este crucial sa nu iei personal refuzurile primite.
Statisticile spun ca, in medie, o persoana in cautarea unui loc de munca primeste cca 50-60 de NU-uri, inainte de a primi un DA. Inainte insa de a auzi mult-asteptat-ul DA, trebuie sa recunoastem ca intreg procesul de cautare al unui job este de fapt un lung sir de refuzuri. Este o realitate pe care trebuie sa o acceptam asa cum este si sa nu o luam personal.
          7. Sa iti setezi asteptari realiste!
          Cum spuneam mai sus, trebuie sa fii pregatit sa primesti o multime de refuzuri, pana vei primi un raspuns pozitiv. Nu te astepta sa iti gasesti un job grozav intr-o luna-doua! In conjunctura economica actuala, poate dura si 6 luni sau chiar mai mult.
          8. Sa NU iti bazezi cautarile exclusiv pe site-urile de joburi!
Aceasta este o greseala pe care o fac mare parte dintre cautatorii de job-uri! Aplica la zeci si sute de joburi pe toate site-urile posibile si apoi cand vad ca majoritatea nici macar nu le citesc CV-ul, intra in depresie si trag concluzii pripite, cum ar fi: “sunt prea tanar/a”, “sunt prea batran/a”, “nu sunt bun/a de nimic”, “in domeniul meu nu sunt joburi”, “toate joburile se dau numai pe pile” etc.
Da, asa este! Se dau destule joburi pe pile, desigur! Si ce-i cu asta?? Chiar si 80% din joburi daca se dau pe baza de pile, tot mai ramin 20% care se dau ‘la liber’. Si unul din acestea poate fi al TAU!
          9. Sa dedici min. 3-4 ore pe zi cautarii !
Nu uita ca este un job in sine cautarea unui job. Nu putini specialisti recomanda sa petreci 8 ore pline pentru acest lucru. Cauta prin toate metodele posibile, nu doar pe site-urile specializate!
          10. Sa NU asculti parerile si comentariile ‘binevoitoare’ ale celor din jur!
Chiar daca sunt ei bine-intentionati, iti pot face mult rau comentand situatia ta, accentuand partea negativa a lipsei unui job. Sunt demoralizatoare reactiile de genul: “vai, mama, nu vezi ca toate serviciile bune se dau pe pile?” , “ai auzit ce job bun a gasit cutarica? tu de ce nu reusesti sa-ti gasesti ceva?”, “tu cand iti gasesti odata servici?”, “ce-o fi cu tine, ca nimeni nu te cheama la niciun interviu?”.

  1. Sa NU te compari cu altii.
    Poate auzi ca X si-a gasit in 2 saptamani o slujba buna aplicand pe un site de joburi sau Y si-a gasit prin nu-stiu-ce-relatii o pozitie buna la o multinationala. Nu iti otravi sufletul, te rog, cu invidie si/sau frustrare. Fiecare are drumul lui. Fii sigur ca ce este al tau este pus deoparte si nimeni nu iti va lua ce iti apartine. Iar daca drumul tau este ceva mai anevoios decat al altora si dureaza ceva mai mult este pentru ca ai ceva de invatat din aceasta experienta. Incearca mai bine sa intelegi care este lectia pe care o ai de invatat decat sa te lasi atras in comparatii inutile si in invidii paguboase.
              12. Sa NU te neglijezi, sa ai grija de tine!
    Asta inseamna sa faci miscare cat poti de mult, sa mananci echilibrat (mare atentie! in perioada asta de stat acasa vizitele la frigider se inmultesc ingrijorator), sa te aranjezi ca si inainte. Chiar daca nu te ajuta direct la gasirea jobului, te ajuta sa iti pastrezi o stare de spirit buna si sa nu aluneci pe panta depresiei.

Ștefan BARBĂLATĂ
Expert organizare evenimente